Klaustrofobia, Arachnofobia czy Akrofobia? Fobie pod lupą

14:17:00

Źródło : www.bustle.com
Każdy z nas czegoś się boi. Masz lęk wysokości? Boisz się pająków? A może przeraża Cię otwarta przestrzeń? Nie zaśniesz bez włączonej lampki nocnej? A może nie zjesz niczego co pochodzi ze słoika? Każdy z tych lęków ma swoją nazwę. Dziś wezmę pod lupę najpopularniejsze fobie o których większość z nas nawet nie miała pojęcia.

Co to właściwie jest fobia? Ciocia Wikipedia mówi nam że fobia to ,,zaburzenie nerwicowe, którego objawem osiowym jest uporczywy lęk przed określonyi sytuacjami, zjawiskami lub przedmiotami, związany z unikaniem przyczyn go wywołujących i utrudniający funkcjonowanie w społeczeństwie. Fobi wywoływane są przez pewne sytuacje lub obiekty zewnętrzne wobec osoby przeżywającej lęk, które w praktyce nie są niebezpieczne" (źródło - www.wikipedia.pl)

Chyba większość z nas miała kiedyś rybkę - złotą, srebrną, kolorową. Makreli na talerzu nie liczymy :) Spodziewalibyście się, że widok ryby wywołuje lęk? A jednak. Ichthiofobia to strach przed rybami. Widok ryb u niektórych osób wywołuje paniczny lęk.

Czy ,,Nemo" (Amphiprion) może budzić lęk?
Lubicie chodzić do cyrku? Spodziewajcie się w nim klauna. Wiele dzieci je kocha. A kto się ich boi? Wszyscy cierpiący na Koulrofobie (strach przed klaunami). Lęk dotyczy zarówno małych dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Kolorowe włosy, czerwone nosy i reszta rzeczy składających się na ubiór sprawia że postać klauna wydaje się zdradliwa i zdolna do najróżniejszych rzeczy... Kto oglądał AHS Freak Show? Tego klauna bałam się i ja...

Każdy mężczyzna ma swojego ,,małego" przyjaciela. Ale ilu z nich cierpi na Ithyfallofobię? To dosyć dziwna fobia polegająca na strachu przed erekcją oraz lęku przed patrzeniem i myśleniem o penisie.

Boisz się ciemności? Być może cierpisz na Achluofobię. W sumie to chyba jedna z tych bardziej ,,normalnych" fobii. Ludzie od zawsze odczuwają lęk przed tym co nieznane, a w ciemności nie wiadomo co może na nas czyhać - nietoperz, pająk, mysz czy złodziejaszek :)

Ofidiofobia to paniczny lęk przed wężami. Tu chciałabym szczególnie pozdrowić mieszkańców gór - żmije i nie tylko one to przecież codzienność.

Zostawiłaś/-eś w domu telefon? Co Ty teraz poczniesz? Jak dojdziesz na przystanek bez GPS-u, jak skontaktujesz się ze znajomymi, co będziesz robił w wolnej chwili... Jeśli wizja pozostawionego w domu telefonu Cię przeraża to prawdopodobnie mamy do czynienia z Nomofobią. Ludzie borykający się z tą fobią boją się m.in. o to że zostaną odcięci od świata.

Na dobrą sprawę fobii jest tysiące a może nawet miliony. Tyle ile ludzi, tyle jest fobii. Lęk przed jajkiem sadzonym, czosnkiem, słoikami, strach przed niedzielnymi wieczorami, nawet fobia kobiet obawiających się że inna kobieta przyjdzie na przyjęcie w tej samej sukience ma swoją nazwę (Idemofobia).

Ja osobiście mam arachnofobię - nienawidzę pająków. Gdy tylko widzę pająka większego i ,,grubszego" niż zwykły kątnik dostaję ataku histerii (pająk - i rozmiar przestaje mieć znaczenie) - krzyczę, biegam po pokoju i płaczę myśląc chyba że moje darcie mordy zabije to bydle. Porady w stylu ,,zabij go papuciem" nic nie dają bo zawsze boję się że ta kreatura przeżyje, wejdzie na moją rękę i mnie pożre. Gdy jakieś 3 miesiące temu musiałam poradzić sobie z pająkiem sama, bo nikogo nie było w domu, przyniosłam z piwnicy łopatę z węgla i obwiązałam ją chusteczkami, które połączyłam taśmą klejącą (wyobrażacie sobie czarną, węglową pieczątke na świeżo pomalowanej ścianie?) i płacząc uderzyłam nią tą bestię. Uff. 1:0 dla mnie. Ponadto boję się transformatorów. Od dziecka gdy widzę te większe, z czaszkami, ostrzeżeniami i innymi znakami umieszczonymi na ich skrzynkach itp., po prostu omijam je szerokim łukiem... I to by było na tyle :)





A wy? Macie jakąś fobię?



You Might Also Like

25 komentarze

  1. Ja mam lęk przed górami i otwartymi przestrzeniami. Dlatego jazda na nartach sprawia mi średnią przyjemność!

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że mam Ichtifobię... :O :)))
    -

    Ama Nda

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam lęk wysokości i przeraźliwie boję się pająków :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje mi się, że mam zalążki akrofobii no i boję się ciemności - kiedyś panicznie, a teraz mi znacznie przeszło :D Ithyfallofobię mnie rozbawiła :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Kochana, śmiesznych fobii jest masa :) Wystarczy poszperać w Internecie. Większość z nich choć wydaje się cholernie absurdalna to musi być strasznie uciążliwa dla samych zainteresowanych :(

      Usuń
  5. Prawie dostałam zawału jak zobaczyłam te pająki! Boję się właśnie ich, oprócz tego starych lalek, klaunów...

    only-martyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. wszelkie fobie budzą we mnie lęk:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znoszę pająków...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy artykuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Co czuje, że mam nomofobię... a tak na serio, to lęk wysokości jest moją zmorą.

    OdpowiedzUsuń
  10. Boję się czegoś bardziej lub mniej ale chyba nie mam żadnej fobii, na moje szczęście! Ja natomiast słyszałam o lęku przed lustrem, nie wyobrażam sobie żyć nie patrząc czasem w swoje odbicie.
    Ciekawy wpis!

    https://hot-schot.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Pająki... Coś strasznego xd
    Mnie dodatkowo przerażają windy ;)
    Bardzo ciekawy i oryginalny pomysł na post :D
    zapraszam : weromar.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja mam klaustrofobię - to straszne. Chciałabym się bardzo tego pozbyć, ale na razie walczyć z lękiem przed wodą.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawy post, sama cierpię na arachnofobie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A co gdy boje się spojrzeć w lustro?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eisoptorfobia :) Skąd ten lęk? :)

      Usuń
    2. Bardzo głęboka depresja...

      Usuń
    3. Swoją drogą Eisoptorfobia to lęk przed lustrami, a ja boje się swojego odbicia. Wstydzę się już na samego siebie spojrzeć.

      Usuń
  15. Jeśli chodzi o kompleksy to każdy je ma - większe lub mniejsze, ale jeśli to już fobia, etc. to warto udać się choćby do psychologa. W dzisiejszych czasach trudno sobie bez niego poradzić...

    OdpowiedzUsuń
  16. Ha, dokładnie Cię rozumie jeśli chodzi o pająki. Też ich nienawidzę i gdy tylko jeden się pojawi w pobliżu od razu mam paraliż, nawet nie drgnę. Znajomi się z tego już śmieją :D Ostatnio też pisałam felieton o pająkach ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Strasznie boję się pająków i mam napady lęku czasami z byle powodu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pająki dość że są straszne to czasem lubią udziabać. Swędzi tak jak po ugryzieniu czerwonej mrówki! BRR! A co do napadów lęku - chyba każdy z nas miał je chociaż raz :)

      Usuń
  18. Pająk to dla mnie obraz z horroru. Ostatnio latem, miałam takiego jednego w łazience, ze strachu rzuciłam na niego słoik, który na szczęście się nie rozsypał i przykrył elementa. To było straszne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Interesujący wpis, ją mam lęk przestrzeni i niestety nie potrafię zdzierzyć klaunów. Skok ze spadochronem byłby dla mnie wyzwaniem. W końcu trzeba przełamywać lęki ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawy wpis. Cieszę się, że tutaj trafiłam

    OdpowiedzUsuń