Wokół dawnej kuchni

21:14:00






A w antryju na byfyju stoi szolka tyju...

Dwa tygodnie temu wybrałam się w odwiedziny do Muzeum w Tarnowskich Górach. Jest to jedne z najczęściej odwiedzanych przeze mnie muzeów. Tym razem przyciągnęła mnie tam wystawa o wdzięcznie brzmiącej nazwie - ,,Wokół Dawnej Kuchni".



Wystawa pojawiła się w Muzeum 29 marca i jak widać na plakacie, można było oglądać ją do 31 sierpnia. Na moje szczęście okazało się że możliwość oglądania troszkę się wydłużyła. W wyniku masy obowiązków na studiach i w pracy, miałam sposobność zobaczyć ją dopiero w czasie tarnogórskich Gwarków (chyba nie przesadzę stwierdzając, że jest to największe wydarzenie na Górnym Śląsku).


Moi czytelnicy znają mnie m.in. z zamiłowania do staroci. Porcelana, zastawy stołowe, meble i inne rzeczy z XIX i XX wieku są po prostu wspaniałe. Wszystko było wtedy piękne i solidnie wykonane. Nie dziwi więc fakt, że gdy tylko miałam okazję, wybrałam się do Muzeum w Tarnowskich Górach by zobaczyć te wszystkie cuda na własne oczy.


Wystawa ,,Wokół dawnej kuchni" umożliwia nam podróż w czasie, ukazując przeszłość przez pryzmat kuchennych przedmiotów. Przygotowane przez muzealników wnętrza, prezentują kuchnię górnośląską z XIX i XX wieku. Zwiedzanie wystawy umożliwia nam zapoznanie się ze sprzętami używanymi przez nasze babcie i prabacie. Specjalne aranżacje przybliżają nam również tradycyjne roztawienie mebli w kuchni. Niegdyś bowiem, najważniejsze sprzęty ustawiano pod ścianami, tak by środek izby pozostawał pusty, zaś najważniejszy mebel w kuchni stanowił stół.




Ekspozycja doskonale prezentuje nam śląską kuchnię na przełomie XIX/XX wieku, pokazując tym samym, jak zmieniał się wystrój kuchni, jaką eweloucję przeszły meble i inne sprzęty kuchenne od XIX wieku, aż do lat współczesnych. Wspaniała aranżacja pomieszczeń, mistrzowsko oddaje klimat tamtych czasów.

Na wystawie mogłam podziwiać dawne prototypy młynków, mikserów czy lodówek. Oprócz nich zwróciłam także uwagę na piękną zastawę stołową i inne przedmioty, na codzień używane przez ówczesne gospodynie domowe.



Wystawa pozwoliła mi przenieść się w czasie i zobaczyć zmiany, jakie zaszły we współczesnej kuchni. Patrząc na stare kredensy, urządzenia kuchenne czy zastawę, można zobaczyć jak ogromna rewolucja dokonała się w kuchni. Rewolucja nadeszła wraz z nastaniem XX wieku. Sprzęty kuchenne obsługiwane manualnie, zastąpiły półmechaniczne.

Podziwiając pomieszczenia muzeum, zaaranżowane na piękne, stare kuchnie, czułam się jakby ich właściciele wyszli stąd dosłownie przed chwilą. Stare urządzenia, które pamiętają nasze babcie i sprzęt sprzed kilkudziesięciu lat przypomniały mi beztroskie dzieciństwo które spędzałam na wsi. Do dziś w moim domu używa się podobnych, o ile nie takich samych sprzętów. Jednym z nich jest maszynka do mielenia mięsa czy stary magiel, który może nie do końca jest związany z kuchnią ;)

Wystawa podobała mi się tym bardziej, bo jak wcześniej wspomniałam, lubię stare rzeczy :) Tradycyjne, dotknięte znakiem czasu meble, to coś wspaniałego. Stare meble mają duszę, której nie posiadają meble z sieciówek.






Troszkę więcej o wystawie przeczytacie na stronie Radia Piekary - klik!

Rozpoznajecie sprzęty znajdujące się na zdjęciach? Piszcie w komentarzach :)

You Might Also Like

11 komentarze

  1. Uwielbiam takie klimaty. Przypomina mi się dom mojej prababci :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele elementów z wystawy wygląda jak moja własna kuchnia :) Raz, że bardzo mi się podoba ten styl, dwa... po sąsiedzku mam zakład stolarski produkujący takie meble i dodatki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Teraz coraz częściej wykonując kuchnie w nowych donach wraca się do takiego stylu właśnie. Często można zobaczyć piece na przykład zamiast tradycyjnych kuchenek. A jak szukacie firmy która perfekcyjnie zaprojektuje i taką kuchnię dla Was wykona to na pewno warto zwrócić uwagę na te kuchnie na zamówienie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super metamorfoza, świetnie to wygląda, bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o zakup dobrej jakości sprzętu kuchnnego i akcesoriów, warto będzie odwiedzić ten sklep https://abc-agd.pl/117-wagi . Mają tu na prawdę spory wybór, wiec pewnie bez problemu znajdziecie wszystko co będzie wam potrzebne

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli jest wam potrzebny Stół i dwa krzesła to koniecznie zajrzyjcie sobie do sklepów internetowych. W sieci można znaleźć ogromny wybór tego typu produktów, więc nie będziecie mieli z tym większego problemu. Ceny również są bardzo umiarkowane, więc myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dajcie znać, na co finalnie się zdecydowaliście.

    OdpowiedzUsuń
  7. Aby urządzić kuchnię w starym stylu można świetnie w niej wykorzystać wiekowe dodatki. Oczywiście najpierw należałoby je odnowić. Osobiście do tego celu wykorzystałabym kuchnię zamkniętą w projekt https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-kuchni-online . Wnętrze jest jasne, przestronne i antyczne gadżety sprawdziłyby się w niej idealnie.

    OdpowiedzUsuń